Economy class syndrom - oteklé nohy po dlouhém letu

Nadcházející chladné měsíce nás lákají k dovoleným v teplých krajích. Ty často představují dlouhý let letadlem a mnoho z nás čeká ekonomická třída.

Stalo se vám někdy, že vás během několika hodinové cesty autem, atobusem, vlakem nebo letadlem bolely nohy a otekly tak, že jste téměř nemohli sundat boty? Tak to se u vás projevila žilní nedostatečnost, nebo-li economy class syndrom.

Co je economy class syndrom?

Jedná se o diagnostický název pro stav, při kterém v důsledku dlouhého sezení dochází ke stavu, který má příznaky trombózy. Žíly dolních končetin nedokáží dostatečně rychle odvádět krev z nohou zpět k srdci. Část krve se proto hromadí v končetinách, kde způsobuje otoky, bolest nebo pocit tíhy ("olověné nohy"). Navíc, tím jak je tělo v klidu a dlouho v jedné poloze, dochází k oslabení tzv. svalové pumpy, která při chůzi podporuje návrat k srdci.

Dle statistik se tento stav může stát fatální, protože srdeční nebo mozkový infarkt a plicní embolie jsou nejzávažnějšími komplikacemi hluboké trombózy cév dolních končetin.

Economy-class-syndrom
Nebudeme vás před dovolenou strašit, ale je dobré se na to připravit.

Jak si pomoci?

• Neobouvejte si na cestu těsné boty.
  • Dodržujte pitný režim v průběhu celého letu. Ideální je obyčejná voda, nejlépe teplá. Za každou kávou by mělo následovat minimálně 0,4 l tekutin. S kávou a alkoholem to nepřehánějte.
  • Pravidelně se podle možností procházejte. V nějakém volnějším prostoru si trochu poskákejte a protřepte celé tělo. Kružte kotníky, pokrčujte nohy v kolenou, procvičujte prsty. Cokoliv vám prostor dovolí.

Někteří lidí si nechávají před dlouhými lety předepisovat léky na ředění krve. Pro lidi, kteří mají za sebou nějaké onemocnění v oblasti žil je to velmi důležité a lékařsky opodstatnitelné.

My před letem saháme po Natto NKCP.

2 dny před odletem 2 tablety večer před spaním. Pak 1 tabletu 8 hodin před letem. Nikdo z nás nemá potíže s žilním systémem ani žádné onemocnění v tomto směru, ale pocit tlaku v nohou po dlouhém letu známe všichni.
Máte-li jakékoliv žilní onemocnění, tak se vždy před dlouhým letem poraďte se svým lékařem.