Rostlinný sýr natto

Rostlinný sýr Natto je typická a populární sojová fermentovaná potravina v Japonsku. Její historie se začala psát před více než 2000 lety, a to díky speciální, velmi oblíbené chuti a vůni způsobené mikroorganismem Bacillus natto. V tradiční lidové medicíně se tato potravina využívala při léčbě srdečních a cévních onemocněních, na prevenci vyčerpanosti a jako prevence choroby beri-beri. V novodobých vzkumech byl popsaný i hypotenzivní efekt u SHR potkanů (1).
Základ zdraví spočívá v oběhu krve. Krev je zdrojem života, přenáší kyslík a živiny do celého těla. Stagnace krevního oběhu je nejen příčinou mnoha onemocnění, ale vede i k příznakům jako je "ztuhlé rameno", "studené nohy" nebo "závratě".
natto-NKCP
Klasické natto má pro Evropany velmi zvláštní chuť i zápach. Z doplňků stravy je tento zápach odstraněn a díky tomu se staly velmi oblíbené i na západě. Omezení rizika vzniku trombózy vede k vyšší kvalitě a prodloužení života, což ocení téměř každý. Přeci jen ročně zemře přes 60 tisíc lidí na cévní mozkou příhodu nebo infarkt.

My jsme do sortimentu vybrali natto, které má za sebou velmi dobrý klinický backgraund, a to jak in vitro (v laboratorních podmínkách), tak in vivo (na lidském organismu).
Situace je u nás lepší než v jiných zemí střední a východní Evropy, ale ve srovnání s průměrem Evropské unie je úmrtnost na nemoci oběhové soustavy u nás téměř dvojnásobná. Na sto tisíc obyvatel zemře 577 lidí, zatímco v Evropské unii jen 338 osob, řekl doktor Piťha.(2)

Jak natto funguje

Pochody srážení krve není úplně jednoduché vysvětlit, ale stručně by se to dalo popsat takto:

• Trombus (sraženina) se tvoří z fibrinu.
  • Fibrín je rozkládán plazminem.
  • Plazmin se aktivuje, když je v krvi aktivátor plazminogenu.
  • U lidí s trombózou je v krvi inhibitor aktivátoru plazminogenu. Nedochází tedy k dostatečnému odbourávání fibrinu.
  • Natto snižuje účinek inhibitoru aktivátoru plazminogenu a tím aktivizuje plazmín a odbourává fibrin.

Znáte pomůcku FAST? Jak včasně rozpoznat příznaky cévní mozkové příhody?

ZDROJE
(1) Hayashi, W.,Natto Kagakukenkyu Kaishi (v japonštine)1(1977) 85.
(2) Článek novinky.cz, 13.9.2005 - Na infarkt či mrtvici se v ČR umírá každých devět minut.